stress

Stress is een overlevingsmechanisme

 

Via een vergelijking zal ik proberen deze bewering te verduidelijken:
Vroeger en nu
 
Vroeger
Stel je voor, 2000 jaar geleden loopt er een man vrolijk fluitend door het oerwoud. Niets aan het handje, de zojuist gegeten besjes worden verteerd tijdens de wandeling en zijn hele lichaam is verder in relatieve rust.
 
Plots springt er een woeste tijger uit de struiken...!
 
Dan verandert er een hoop in het lichaam van de man: Angst of woede maakt zich van hem meester en het onderbewustzijn verandert direct de energievoorziening in het lichaam, adrenaline giert door het lichaam,  hartslag wordt sterker en het ritme gaat fors omhoog, ook het ademhalingsritme wordt hoger, bloeddruk neemt toe, spijsvertering wordt op een heel laag pitje gezet, doorbloeding met het nu zuurstofrijkere bloed van met name de ledematen wordt verbeterd.
 
Kortom, het lijf wordt zeer snel en efficiƫnt, via een verandering van het gemoed, in opperste paraatheid gebracht om, hetzij te vluchten, hetzij om te vechten. In elk geval om heel snel te kunnen reageren om met maximale middelen het vege lijf te kunnen redden.
 
 
Nu
Welnu, stel je nu voor, gisteren woonde een man een vergadering bij. Niets aan het handje, hij zat heerlijk ontspannen te luisteren naar het betoog van een spreker.
 
Plots zegt de spreker iets vreselijks...! Het is een aantijging van jewelste, het betekent misschien wel een streep door het project waar de man al bijna zeker van was!
 
Het gemoed van de man is op slag veranderd, adrenaline giert door het lijf..... spijsvertering omlaag..... bloeddruk omhoog...., erg onhandig als hij rustig en gedecideerd, zakelijk en diplomatiek zou moeten antwoorden. Immers, hier wordt geen fysieke inspanning verwacht, het is niet de bedoeling je gelijk te halen tijdens die vergadering middels een bloedige strijd, dus blijft de pijl er op, de spanning op de boog maar mag niemand er verder iets van merken.
 
 
 
Conclusie:
Wie het hardst kan rennen heeft daar in een vergadering ook helemaal niets aan; de plots in het lichaam opgebouwde spanning door het veranderde gemoed zit zelfs in de weg en we gebruiken een ander mechanisme, wegdrukken van ongewenste gevoelens zodat we optimaal redenerend kunnen blijven functioneren ondanks wat het natuurlijke instinct ons ingeeft.
 
De boog wordt gespannen maar de pijl wordt niet afgeschoten, na een tijdje is de man moe van de weggedrukte spanning, zo moe dat hij op de bank in slaap valt voor de tv, te moe om naar de sportschool te gaan (denkt hij) dus de pijl blijft zitten. Morgen doet hij het opnieuw, misschien wel een paar keer achter elkaar, de 1e keer al vlak na de kop koffie als ontbijt; in de file: wel ruzie maken maar niet uitstappen om even een paar kilometer te rennen, Dus wel een pijl op de boog leggen, de boog ook flink op spanning brengen maar de pijl steeds niet weg schieten, de boogspanning lekker lang vast houden en helemaal niets doen met al die adrenaline.
 
Wat zijn de gevolgen op langere termijn?
Een mens is flexibel en past zich aan. Enkele keren zal dit lukken en kom je er zonder al te veel gedoe en schade van af met dit gedrag. Maar het is wel een basismechanisme en dat raken we niet kwijt, maar goed ook want angst red ons nog altijd regelmatig het leven...! Verschillende uitwerkingen zijn mogelijk of combinatie er van. Op de lange duur zie je vaak dat mensen een uitlaatklep nodig hebben en zich elders (vaak verkeerd en ongewenst) afreageren, eindelijk weer eens de spanning van de boog, al die pijlen weg schieten die er nog op zitten; dan ploft de bom naar buiten toe. Sommigen slikken letterlijk zelf alles in tot de bom van binnen ploft, algehele depressiviteit, al of niet met allerlei lichamelijke klachten, soms zelfs resulterend in het bewust schade toebrengen aan het eigen lichaam tot aan zelfdoding toe.
 
 
Al met al dus niet zo grappig maar bloedserieus en zo is het ook bedoeld, ondanks de grappige ondertoon in het eerste deel van de uitleg hierboven.
 
 
Wat doen we er aan?
 
Bewegen bewegen bewegen...!
Zie stukje "Wie ben ik"
 
 
 
 
 

Terug naar boven

h